Ahlan Wasahlan Ramadhan Kareem

Ramadhan berkunjung lagi..Alhamdulillah kerana saya masih lagi dikurniakan Allah nyawa n nikmat Islam dan Iman.Alhamdulillah juga Ramadhan kali ini saya dapat hadapi dengan baik kerana tiada faktor penghalang.Yelah...apa tidaknya,Ramadhan pada 2007,saya 'ponteng puasa' selama sebulan..Hehehe..bukan sengaja nak tinggal,tau...saya bersalinkan anak pertama,Muhammad Amir Aqil seminggu sebelum puasa.Sah-sahlah saya kena berpantang n tinggal pose masa tu.

Pengalaman Berpantang Bulan Puasa

Sejak mengetahui saya hamil anak pertama,bila dah tau tarikh jangkaan bersalin saya berkata kepada suami:

"alamak,bang...'selamatla' pose ayang...sebulan kene ganti tu..."

Namun begitu bukannya saya nak menyalahkan sesiapa hatta suami saya sekalipun...kepada si Pencipta,jauh sekali...saya redha dengan apa yang Allah suratkan buat saya.Alhamdulillah kerana Allah kurniakan zuriat buat saya.Harta saya n suami yang sangat bernilai.Kenapa perlu mengeluh?

Bulan Ramadhan bulan yang mulia bagi sesiapa yang memuliakannya.Bulan bukan untuk berletih-letihan.Bukan juga bulan untuk penyeksaan.Malah bulan yang mulia ini bulan penuh barakah.Bulan untuk kita beribadah.Bulan untuk kita tambah pahala n saham akhirat kita.

Meskipun bila dalam pantang,kita tidak boleh solat Terawih dan membaca Al-Quran namun kita masih boleh berselawat,berzikir memuji Allah SWT.Namun saya terkilan sebab saya berpantang di kampung..Tidak punya peluang untuk memasak dan menemani suami berbuka puasa dan bersahur.huhuhu...

Alahan Pada Bulan Puasa

Pengalaman alahan pada bulan puasa saya tempuhi pada Ramadhan 2008 semasa saya mengandungkan anak ke-2,Nuha Qistina..Allahuakbar terlalu sukar untuk saya bayangkan.Yelah datang kerja melepek je kat meja guru.Masuk kelas yang dekat2 kantin rasa nak muntah aje.Pernah waktu saya tengah jaga exam tiba-tiba nak muntah,saya terpaksa meminta guru lain jaga sekejap.Pastu melepek kat Bilik ERT.(thanks k.Ruzi n K.ana tumpang bilik).

Masa nak berbuka bila buka je lauk terus g muntah dulu.Masak?En.Suami yang masak coz saya langsung xleh bangun..Nampak bulan bintang...Tapi banyak beli la...hehehe...Undangan berbuka puasa kene fikir berpuluh-puluh kali...Manatau kang termuntah depan orang nak berbuka ke...tak ke haru jadinya...Last sekali saya tak pergi.


Ramadhan ini


Semoga Ramadhan kali ini lebih baik daripada yang sudah.Saya punya peluang solat terawih,meskipun kat rumah je...baca al-Quran,kat rumah n sekolah...mendengar n ikut berzikir melalui Winamp di Laptop.Semoga pembaca blog ini pun dapat mengharungi Ramadhan kali ini dengan lebih baik dari sebelum ini.Amin...

Post a Comment

0 Comments